Kulturális Cybertér

KultOnline

Psyché

Nemzeti Színház

2016. június 05. - Lengyel Orsolya

psyche_plakat_web_w25cm.jpgA nő százezer arca

PSYCHE CONFESSIOJA.
Buda, 23. Oct. Anno Domini 1814.

Bolond Atyám hívott Psychének,
Ez harmadik kereszt-nevem.
Mindég Ámor karjában égek,
A Lélek és a Szerelem

Külön nem válható sohsem.
Míg másúlásiban reménylek,
Hívságos forgalomban élek,
Tarka s vidám az életem;

S ha majdan eggyszer tsendre térek,
Nem forgok többé: meg-lelem,
Hogy Szerelemre vált a Lélek
S Lélekre vált a Szerelem


   Weöres Sándor: Psyché – Egy hajdani költőnő írásai című művének színpadi változatát 2015 óta élvezhetik a Nemzeti Színház látogatói. Az előadás a Gyulai Várszínház, a Kaposvári Egyetem és a Nemzeti Színház közös munkájának gyümölcse, a rendező Vidnyánszky Attila.

   A mitológiai Psyché Ámor kedvese, a Lélek megszemélyesítője, Hedoné, a gyönyör anyja, földöntúli szépséggel bíró halandóból lett istennő. Az ő nevét viseli az a Lónyay Erzsébet Mária, akinek apja gróf, anyja cigánylány, teste-lelke tűz. Weöres Sándor képzelete teremtette meg ezt a szenvedélyes nőalakot, akit mindent elsöprő, ám plátói szerelem fűz a valaha valóban élt Ungárnémeti Tóth László poétához. Psyché maga is költő, őszinte, szókimondó, lángoló versei pontos lenyomatai különleges személyiségének. Nemcsak az ő szerelmük történetét mutatja be a darab, annál sokkal többről szól: magát női létet tematizálja. Mindezt nyíltan és szinte naturálisan lecsupaszítva, mégis színtiszta költészet az, ami a színpadon megelevenedik.


   Az előadás egyik különlegessége az, hogy minden női szereplő Psychét játssza. Ennek üzenete lehet, hogy minden nőben ott van az a szenvedély, lázadás, szabadságvágy és ösztönösség, ami a főhősnő(k)ben, de ugyanakkor az is, hogy ezek a tulajdonságok nem egyformán és nem egyenlő mértékben mutatkoznak meg. Izgalmas látni, hogy mindegyik színésznő kissé máshogy tette magáévá Psyché karakterét, így az a sokszínűség, ami egyébként is jellemzi Lónyay Erzsébetet, megsokszorozódik. Kiváló rendezői koncepció egy főhősnő több alakban való szerepletetése, hiszen a néző dönteni kényszerül: egy színésznő Psychéjét követi végig az előadás alatt, vagy mindegyikből próbál lecsippenteni egy picit. Mindkettő hihetetlenül izgalmas és valószínűleg egészen más olvasatát adja a műnek.


   A nő, aki a 18. században merészen felvállalta vágyait, szexuális kalandjait és érzelmeit, szembehelyezkedve a kor társadalmi elvárásaival, példamutatóan bátor, ugyanakkor ijesztően ösztönlény is egyben. Mérhetetlen és élete végéig nyíltan felvállalt szerelme az iránt a férfi iránt, akit soha nem kaphatott meg, igazi tragikus hősnővé teszi.
Az előadás minden percében fenntartja a feszültséget az a folyamatosan kitörő forró energia, ami a színpad több pontján is robban egyszerre, ám szinte lehetetlen mindezt egyszerre befogadni. Mégis ettől lesz olyan impulzív az élmény, hogy a néző a teljes átszellemülésig képes bevonódni.


    A Kaposvári Egyetem színinövendékei ezzel az előadással bebizonyítják, hogy a fiatal generáció tagjaiként ígéretes tehetségei a jövő színházának, Vidnyánszky Attila erőteljes,provokatív rendezése pedig biztosíték arra, hogy a nézőben hosszú időre nyomot hagyjon ez a letaglózó, de egyszerre felemelően szenvedélyes történet.

A bejegyzés trackback címe:

https://kultonline.blog.hu/api/trackback/id/tr148779054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.