John Cranko / Pjotr Iljics Csajkovszkij / Kurt-Heinz Stolze: Anyegin
Balett az Operaházban
A világirodalom egyik legismertebb hétköznapi tragédiája Puskin Anyeginje, mely nemcsak irodalmi műként szembesít minket a legesendőbb emberi tulajdonságokkal, a tánc nyelvén is képes közvetíteni mindezt, Csajkovszkij sodró zenéjének köszönhetően nem is akárhogy. Az Operaház balettkara klasszikus feldolgozásban hűen mutatja be a 19. századi orosz életet és a kiváló táncosok azt is bebizonyítják, hogy az érzelmek széles skálájának megelevenítéséhez nincs szükség szavakra.
Mindenki ismeri középiskolai olvasmányaiból a különc „felesleges embert”, Jevgenyij Anyegint, akinek személyiségét legalább annyira áthatja a korra jellemző byroni spleen, mint az a bizonyosság, hogy egyszerűen nem találja a helyét a világban. Nem csoda hát, hogy a barát, a szerető és a gazda szerepét is elbukja, nemcsak a saját életét nehezítve meg ezzel.
Míg a verses regény igen finoman kidolgozott, olykor már-már szerethető, de legalábbis vonzó Anyegint elevenít meg az olvasó számára, addig az Operaház színpadán megjelenő főhős jelleme (Liebich Roland) sokkal kevésbé árnyalt: jellemének gőgös, kemény volta domborodik ki, testének minden mozdulata elárulja fölényességét. Sötét ruhás alakja már megjelenésének első pillanatában azt üzeni, hogy Jevgenyij maga a megtestesült dekadencia. Nem meglepő, hogy a szépirodalmon felnőtt, a drámaiság iránt különösen fogékony Tatjana (Felméry Lili) azonnal beleszeret.
A lány azonban hiába vállalja fel és fogalmazza meg levélben érzelmeit, Anyegin válasza hűvös elutasítás, majd egy annál forróbb flört a lány testvérével, Olgával (Balaban Cristina) a névnapi bálon. Az események drámai felgyorsulását a menyasszonyát féltő Lenszkij (Balázsi Gergő) idézi elő, aki aztán bele is hal abba a párbajba, melyre ő maga hívja ki a csábítót.
Anyegin évekkel később szembesül fiatalkorában elkövetett hibájának következményével: azon, hogy gyáva volt megélni a szerelmet, szabadságát féltve, már az utólagos szerelmi vallomás sem segít.
Az idő könyörtelenül kőbe véste a megváltoztathatatlant, melyet Tatjana fájdalmasan táncol el minden mozdulatával azt üzenve: Szeretlek még, de elkéstél. A gyönyörűen koreografált történet minden pillanatában ott a meg nem ragadott lehetőségek nyomában járó tompa fájdalom.
- Karmester
- Silló István
- Anyegin
- Liebich Roland
- Tatjana
- Felméry Lili
- Lenszkij
- Balázsi Gergő Ármin
- Olga
- Balaban Cristina
- Gremin
- Apáti Bence
- Dada
- Antal Tünde
- Larina
- Gikovszki Sznezsana
- Koreográfus
- John Cranko
- Zeneszerző
- Pjotr Iljics Csajkovszkij
- Hangszerelte
- Kurt-Heinz Stolze
- Színpadra állította
- Agneta Stjernlöf-Valcu / Victor Valcu
- Felügyelte
- Tamas Detrich
- Díszlettervező
- Thomas Mika
- Jelmeztervező
- Thomas Mika / Maren Fischer
- Jelmeztervező asszisztens
- Diana Eckmann
- Világítástervező
- Steen Bjarke
- Szerzői jogok
- Dieter Graefe
- Próbavezető balettmester
- Pongor Ildikó / Kövessy Angéla / Solymosi Tamás / Venekei Marianna
- FOTÓ: Csibi Szilvia (forrás: Magyar Állami Operaház)