Kulturális Cybertér

KultOnline

KultOnline

Szarvas a ködben

Egressy Zoltán

2016. május 03. - Piros Csilla

egressy_szarvas_a_kodben.jpg   „Azt világosan értettem kiskoromban, hogy a dolgok léteznek körülöttem. (...) De volt, amit képtelenségnek, felfoghatatlannak tartottam. Például, hogy mi az, hogy semmi? Milyen az, amikor semmi nincs? Én se vagyok. És nem lehet tudni, hogy nem vagyon, mert nincs, aki nem tudja. Volt olyan, hogy nem voltam, lesz olyan, hogy nem leszek. És nem is tudok róla, mert nem vagyok. Vagy amikor még el se kezdődött az egész. A világ, úgy értem. Mikor nem csak én nem voltam, a világ se volt. Hogy volt, amikor nem volt semmi. Ezekbe a gondolatokban bele tudtam őrülni.”

   A regény elején rögtön a saját gondolataimmal találtam szembe magam, ami azért kicsit megijesztett. A tükör néha nagyon őszinte tud lenni, ahogy egy könyv is. Egressy Zoltán új regénye pont ilyen.  

   Sose értettem, hogy egy férfiíró hogy tud a női lélekről autentikusan írni, de ha az pontos, és nem érzünk benne hamisságot, akkor elég hamar elvetjük az efféle gondolatokat. A Szarvas a ködben olvasása közben sem gondolkodtam sokat ezen, egyszerűen csak olvastam, mert nem tehettem mást. Az elején még tipikusan női regénynek indul: van a főhős, aki számba veszi életét, megpróbálja rendezni a múltját, hogy végre benne legyen a jelenében, de szép lassan kiderül, hogy ez annál sokkal több. Műfajilag sem egyszerű besorolni, mert lélektani dráma és krimi egyszerre, de még a thriller hátborzongató elemei is mind-mind fellelhetők benne.

   Mátyás Anna története mindössze egy napot ölel fel, de abban benne van az egész élete. Finom öniróniát gyakorol, miközben másokat is precíz részletességgel elemez, főként habitusban tőle teljesen távol álló barátnőjét, Jócsajesztert. Ahogy ők a női lélek két ellentétes pólusát képviselik, úgy keveredik a regényben a valóság az abszurditással. Pont ez a sok összeférhetetlenség okozza a feszültséget, ami végigkíséri az olvasót.

   Anna olyan, mint egy erdőben bolyongó vadállat, mint egy „szarvas a ködben”, akinek csak a reggel hozhat megenyhülést, nekünk az olvasóknak pedig a tisztán látást.

   Egressy Zoltánt drámáiról ismerik, pedig anno egy verseskötettel kezdte, majd a novellaírásba is belekóstolt, pont az egyik rövid prózája nőtte ki magát regénnyé, idén pedig immár többediket köszönthetjük a könyvpiacon,

   Szarvas a ködben c. regényről nyugodtan kijelenthetem, hogy az elmúlt évek egyik legjobb olvasmánya volt, és még mindig vissza-visszakúszik a gondolatomba, egy borzongó, de vágyott érzés kíséretében. Nehéz elengedni.

 

Egressy Zoltán: Szarvas a ködben

Kiadó: Európa Kiadó, 2016

A bejegyzés trackback címe:

https://kultonline.blog.hu/api/trackback/id/tr268683052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása